تصور عموم از واژه ی آزمایشگاه، روند کلاسیک آزمایشگاه های عمومی و خونگیری ناشتای اول صبح است. ولی اولین چیزی که باید بدانید این است که آزمایشگاه تخصصی دهان، فک و صورت کاملا با تصورات شما متفاوت است! در این نوع از  آزمایشگاه هیچ نمونه ی خونی پذیرش نمی شود؛ بلکه تمامی تمرکز این آزمایشگاه ها بر روی بررسی نمونه ی بافت حاصل از جراحی ضایعات به وجود آمده در محدوده ی سر و گردن می باشد. 

اگر در بدو ورود به این آزمایشگاه مسئول پذیرش از شما اطلاعاتی در رابطه با علائم شما و یا تصاویر ضایعه درخواست کرد، اصلا تعجب نکنید!

متخصص پاتولوژی دهان، فک و صورت مستقر در این مرکز، محدود به فضای پشت میکروسکوپ نمی باشد. بلکه اطلاعات دقیقی در ارتباط با علائم بالینی، نماهای رادیولوژی ناحیه ی سر وگردن و پروسه های درمانی این بیماران دارد. پس علاوه بر تلاش برای رسیدن به یک تشخیص قطعی، دقیق و همه جانبه، او در موارد بسیاری به عنوان مشاور در کنار تیم جراحی و درمانی حضور می یابد.

دوره ی تخصص پاتولوژی دهان، فک و صورت مدت زمان برابر با دوره ی تخصصی پاتولوژی عمومی است با این تفاوت که تمامی علوم جنین شناسی، بافت شناسی، بیماری ها، روش های جراحی و تصویر برداری ها در محدوده ی سر و گردن به طور تخصصی و متمرکز فراگرفته می شود تا در خدمت دقیق ترین و تیزبینانه ترین تشخیص ممکن قرار گیرد و بیمار را در یک مسیر درمانی مناسب هدایت کند. 

چند نکته ی مهم در ارتباط با نمونه برداری از ضایعه:

  • هنگامی که نمونه از بدن شما برداشته می شود، مانند هر بافت زنده ی دیگر در معرض فساد قرار دارد. به منظور جلوگیری از تخریب نمونه، جراح نمونه ی شما را در محلول خاصی قرار می دهد که نمونه را تا زمان رسیدن به آزمایشگاه نگهداری می کند. کیفیت محلول نگه دارنده به طور مستقیم در حفظ سلول ها و بافت ها اهمیت دارد. بهتر آن است که این محلول تحت نظارت پاتولوژیست مجرب و آشنا با تکنیک های آزمایشگاهی تهیه شود و PH آن در محدوده ی فیزیولوژیک بدن تنظیم گردد. امروزه بهترین محلول حفظ بافت محلول ده درصد فرمالین بافر شده با نمک های معدنی می باشد که فرمولاسیون نهایی و تنظیم PH آن به صورت دستی و در آزمایشگاه های پاتولوژی انجام می شود. اگر در استان کرمانشاه قصد نمونه برداری دارید می توانید قبل از انجام جراحی با مراجعه به آزمایشگاه تخصصی پاتولوژی دهان، فک و صورت تیزبین (میدان مصدق، ابتدای خیابان دارایی، شماره تماس:09333392091)، ظرف مخصوص نمونه برداری حاوی با کیفیت ترین محلول نگهداری را از پذیرش آزمایشگاه دریافت نمایید.

20240627 190737

  •  حتما قبل از جراحی از ضایعه عکس بگیرید. این تصویر به طور غیر قابل باوری می تواند در تشخیص کمک کننده باشد. تمام آزمایشات قبلی و تصویر برداری های اشعه ایکس را هنگام تحویل نمونه به آزمایشگاه به همراه داشته باشید و فرم پذیرش و علائم بالینی را با دقت پر کنید.
  • در مراحل بعدی بافت و یا سلول ها تحت مراحل بسیار پیچیده و متعدد قرار می گیرند تا به برش های بافتی بسیار ظریف قابل مشاهده با میکروسکوپ نوری تبدیل شوند. لازم است شما به عنوان بیمار این آگاهی را داشته باشید که تهیه ی یک لام با کیفیت پروسه ای زمان بر است. تکنیک انتخابی و رنگ آمیزی های مورد نیاز هر ضایعه با ضایعه ی دیگر متفاوت است. گاهی پاتولوژیست پس از مشاهده ی رنگ آمیزی های اولیه، نیاز به انجام برش ها بیشتر و رنگ آمیزی های اختصاصی تر دارد. پس در آماده شدن جواب صبور باشید و به پاتولوژیست خود اعتماد کنید.

20240627 190834

  • همیشه نمونه هایی که مشکوک به بدخیمی هستند، در اولویت اول جوابدهی قرار دارند و بسته به اهمیت زمان شروع درمان برای حیات فرد، ممکن است با استفاده از روشهای غیر مرسوم و پرهزینه تر جواب اورژانسی به مریض تحویل داده شود. پس اگر جواب شما سریع آماده نشده می توانید خوشحال باشید، شما مبتلا به یک بیماری تهدید کننده ی حیات نیستید.
  • اگر دفترچه ی بیمه ی پایه دارید و تشخیص آزمایشگاهی شما یکی از بیماری های خاص مورد پوشش معاونت درمان باشد؛ شما می توانید با دریافت کد بیماری و جواب پاتولوژی از آزمایشگاه به دفتر مرکزی بیمه ی پایه ی خود مراجعه کنید و در دفتر ثبت بیماری های خاص اقدام به ستاره دار کردن دفترچه ی بیمه ی خود کنید. در اینصورت درمان شما در تمامی مراکز دولتی سرتاسر کشور با هزینه ای بسیار کم انجام خواهد شد.
  • اگر در ناحیه ی سر و گردن دارای ضایعه و یا وضعیت غیر طبیعی هستید اما هزینه های نمونه برداری و یا انجام آزمایش برای شما سنگین است، ما در آزمایشگاه تخصصی آسیب شناسی دهان، فک و صورت تیزبین کرمانشاه با همکاری جمعی از پزشکان کارآزموده، مجرب ، بااخلاق و خیر به صورت رایگان نمونه برداری و آزمایشات شما را به عهده می گیریم و سپس شما را در ادامه ی مسیر درمان همراهی خواهیم کرد.